Eesti suurima ja ambitsioonikaima infrastruktuuriprojekti – Rail Baltica – üks sümboolsemaid ja oodatuimaid osi on Ülemiste reisiterminal. Selle terminali arhitektuurse idee autoriks on maailmakuulus Zaha Hadid Architects koostöös ESPLANi meeskonnaga, kes on olnud võtmerollis kogu lahenduse tehnilisel ja projekteerimisel suunatud realiseerimisel. Tegemist pole ainult hoonega, vaid kogu piirkonda muutva sõlmpunktiga, mille kaudu saab Eesti ühenduse ülejäänud Euroopaga.

Rail Baltica Ülemiste Linda terminalist saab Põhja-Euroopa värav kiirele raudteeühendusele, mis ühendab Tallinna teiste Balti pealinnade ja lõpuks kogu Euroopa raudteevõrgustikuga. Lisaks rongiliiklusele hakkab terminal siduma endas ka trammiliinid, bussimarsruudid, jalgrattateed ja otseühenduse Tallinna lennujaamaga – kujundades ümber kogu Ülemiste piirkonna liikuvusloogika.

Kui Zaha Hadid Architects tõi projekti julge arhitektuurilise visiooni, siis ESPLANi roll on olnud selle idee insenertehniline elluviimine: lahenduste funktsionaalsuse, ehituslikkuse, koordineerituse ja energiatõhususe tagamine. Meie meeskond vastutab terminali konstruktsioonide, tehnosüsteemide, kooskõlastuste ja digitaalse projekteerimise (sh BIM) eest, et keerukas visioon muutuks praktiliseks ja teostatavaks ruumiks.

„Tegemist on mastaapse ja kõrge rahvusvahelise standardiga projektiga, mille valmimine toob Eestile suure sümboolse ja praktilise tähendusega saavutuse. Meil on au olla selle keskmes,“ ütleb ESPLANi arhitektuurivaldkonna juht.

  • Ehitustööde algus: november 2025
  • Valmimine: sügis 2028
  • Esimene kiire rong Varssavisse: 2030
  • Ehitustööde maksumus: ligi 85 miljonit eurot (ilma käibemaksuta)

Ülemiste terminalist saab Eesti värav Euroopasse – sõna otseses mõttes. See ei ole ainult reisijate liikumise punkt, vaid ka visiitkaart, mis esindab Eesti arhitektuuri, insenerimõtet ja koostöövõimekust maailmatasemel. ESPLANi osalus selles projektis näitab meie võimekust juhtida keerukaid rahvusvahelisi projekte, kus kohtuvad visioon, tehnika ja inimmõõt.